Veel gestelde vragen
Waarom moet mijn tandarts weten dat ik medicijnen slik?
Als uw tandarts niet op de hoogte is van uw medicijngebruik, kan het gebeuren dat hij / zij u medicijnen voorschrijft die niet samengaan met de medicijnen die u al gebruikt. Ook kan de tandarts een behandeling uitvoeren die door de medicijnen beïnvloed wordt. Daarnaast kunnen bepaalde medicijnen, zoals anti-depressiva en middelen tegen een hoge bloeddruk monddroogte veroorzaken. Hierdoor is de kans op bijvoorbeeld cariës groter.
Worden de nota’s van de behandelingen vergoed door mijn zorgverzekeraar?
De nota’s worden alleen vergoed als u een aanvullende verzekering heeft afgesloten waaruit tandheelkundige zorg wordt vergoed. De kosten van tandheelkundige zorg voor personen tot 18 jaar zijn opgenomen in de basisverzekering.
Vanaf wanneer moeten kinderen naar de tandarts?
Het is belangrijk dat uw kind tijdig naar de tandarts gaat. Dit bevordert niet alleen een gezonde ontwikkeling van het gebit, maar het verkleint ook angst op latere leeftijd. Daarom raden wij aan om uw kindje vanaf het doorbreken van het eerste tandje mee te nemen op controle.
Dit hoeft voor niemand een financiële drempel te zijn: de basisverzekering vergoedt tandheelkundige kosten (met uitzondering van kronen, bruggen en een beugelbehandeling) voor alle kinderen en jongeren tot en met 17 jaar. U kunt uw kind meenemen naar de eigen halfjaarlijkse controle; zo ziet uw kind dat u zelf ook in de stoel ligt en dat er niets vervelends gebeurt.
Wacht zeker niet met het eerste tandartsbezoek totdat het kind ouder is dan drie jaar. Hoe langer u wacht hoe moeilijker het wordt om het kind vertrouwd te maken met alle handelingen.
Is poetsen met een elektrische tandenborstel beter?
Zowel met een “gewone” als een elektrische tandenborstel kunt u uw gebit goed schoonhouden. Het is echter wel zo dat uit onderzoek is gebleken dat het poetsen met een elektrisch tandenborstel bij veel gebruikers een stuk efficiënter gebeurt. Met een elektrische tandenborstel komt u makkelijker op moeilijk te bereiken plaatsen en houdt u dankzij een timer op de meeste elektrische borstels goed in de gaten of er wel twee minuten gepoetst wordt.
Waarom worden er röntgenfoto’s gemaakt?
Wanneer we in de mond kijken kunnen we veel, maar helaas niet alles zien. Beginnende gaatjes tussen de tanden en kiezen, ontstekingen aan de wortelpunten en botafbraak zijn enkele voorbeelden van problemen die je alleen met een röntgenfoto kunt zien. Door het regelmatig maken van röntgenfoto’s is de kans groter dat er al bij een eerder stadium ingegrepen kan worden, voordat het te laat is.
In de meeste gevallen maken we om de 2 jaar digitale foto’s van uw gebit. De zogenaamde bitewings. Dit zijn foto’s van het zijaanzicht van uw gebit en deze zijn noodzakelijk om de situatie tussen uw tanden te analyseren alsmede de stand van de zaken onder het tandvlees die beide buiten het zichtveld van de tandarts vallen. U kunt deze foto’s op eigen risico weigeren, echter dan valt de tandarts ook niets te verwijten als er zaken niet tijdig gesignaleerd worden.
Wat is onze klachtenregeling?
Het kan voorkomen dat u, ondanks onze inspanningen, niet tevreden bent over een behandeling of een situatie die zich heeft voorgedaan in onze praktijk. Graag gaan wij hierover met u in gesprek. Zo kunnen we van uw feedback leren en samen met u naar een passende oplossing zoeken. U kunt, indien gewenst, een telefonisch of schriftelijk verzoek indienen voor een gesprek met een van onze teamleden.
In de meeste gevallen zal een gesprek tussen u en uw tandarts genoeg zijn. Als u behoefte heeft aan een derde, neutrale partij, dan kunt u uw klacht indienen bij de KNMT, de beroepsvereniging waar deze praktijk bij aangesloten is. Een onafhankelijke klachtenfunctionaris zal dan kosteloos tussen u en uw tandarts bemiddelen. Met als doel een oplossing te vinden.
Geschil?
Als u er ondanks de hulp van de klachtenfunctionaris niet uitkomt, kunt u voor €75 een beroep doen op de Geschilleninstantie Mondzorg. Dan wordt uw klacht door een commissie van vijf deskundigen beoordeeld. De geschilleninstantie geeft een bindend oordeel of uw klacht gegrond is en mag indien de klacht gegrond is, een schadevergoeding toekennen tot maximaal vijfentwintigduizend euro.
Meer informatie
Voor meer informatie over mondzorg, behandelingen en kosten kunt u terecht op allesoverhetgebit.nl. Vragen kunt u stellen via het contactformulier dat is geplaatst op de de website van www.allesoverhetgebit.nl. Beide geven onafhankelijke informatie en zijn opgericht door onze beroepsorganisatie KNMT.